onsdag 29 februari 2012

Utmaningen för mars


Nu har vi alltså sett till att vi under januari kommit i säng före 23.00 och att under februari druckit 2 liter vatten varje dag.

Dags för en ny utmaning!
Den här månaden plockar jag en till sak från min lista som jag tänker på nästa varje dag. Den här saken pratar jag ständigt och jämnt om med mina massagekunder och jag känner själv att jag fuskar med det ibland.
Det är ett debatterat ämne som vissa tycker att man behöver och andra inte. Själv har jag erfarenheten av att det är bra. Det gör oss rörligare och ger oss mindre trötthet och smärta i musklerna.

STRETCH...
många av oss har arbeten där vi jobbar framåt med armarna tex. vid en dator. Det som händer då är att bröstmuskeln lätt kan bli för kort och då kommer det att kännas där och bak i ryggen mellan skulderbladen. Många jag masserar har en känsla av trötthet och ömhet i just musklerna mellan skulderbladen. En sak man då kan göra för att underlätta för de musklerna är att sträcka ut bröstmusklerna så att de får bli långa och fina igen...

  1. Använd en dörrpost som redskap.
  2. Sätt armen i 90 graders vinkel.
  3. Försök få armhålan så nära dörrposten som möjligt.
  4. Töj där en stund.
  5. Upprepa på båda sidor.

Ett annat område som kan vara bra att sträck ut dagligen är sätesmusklerna. Korta sätesmuskler kan ställa till en hel del trassel. De stäcker man enklast och mest effektivt så här:
  1. Lägg vänster fot på höger knä.
  2. Vrid överkroppen lite snett åt vänster, mot ditt knä.
  3. Dra försiktigt vänster knä mot kroppen tills det tar stopp, håll i 20 sekunder.
  4. Gör sedan tvärtom, försök pressa ditt knä neråt och håll emot med händer uppåt, håll 20 sekunder.
  5. Upprepa steg 3 och 4, ca 3 eller 4 gånger, varje gång du drar knä´t emot dig kommer du lite längre.
  6. Samma sak på andra benet, så klart ;) 
  7. Kom ihåg att sitta rak i ryggen under hela övningen!
Ett tredje och sista område som är bra att sträcka ut varje dag är övre delen av trapezius, det vi vanligtvis kallar för "kappmuskeln". Den som går från skallbasen och ner mot axeln.
Den blir också lätt kort då vi under dagarna spänner oss vid en dator, eller hamnar i ett statiskt läge under en längre period.

  1. Luta huvudet försiktigt åt vänster sida.
  2. Ta eventuellt tag i en stolssits med höger hand så att du får något att dra i.
  3. Håll så en stund.
  4. Upprepa på andra sidan.
Den övningen kan man med fördel göra flera gånger om dagen om man har möjlighet (och det har vi alla, eftersom att det tar max en minut och det handlar om att komma ihåg och prioritera)

Stretcha kan man göra när som helst under dagen och det behöver inte vara kopplat till före eller efter ett träningspass. Gör det försiktigt så går det bra.

Det blev ett långt inlägg.... det här är i alla fall min utmaning för denna månad, att varje dag göra detta innan jag somnar klockan 23 ;)

Tänker du också stretcha?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar